dinsdag 9 december 2008

Roken

2 miljoen straatarme negers ontvluchten hun geboortegrond in Darfur, zeker 300.000 mensen zijn daar gedood. Kinderen sterven aan honger, dorst of besmettelijke ziektes. De economie stort in en banken vallen om bij bosjes. Een recessie dreigt. In Irak strijden Amerikaanse soldaten nog altijd tegen opstandelingen, de een na de ander sneuvelt. Afghanistan is nog steeds voor een groot deel in handen van de Taliban, waardoor vrouwen en geiten onderdrukt en verkracht worden, kinderen worden geronseld voor de heilige oorlog tegen de ongelovigen. Maandelijks staat er weer een scholier op die zijn halve klas uitmoordt. Als je denkt dat het hier om echte grote problemen gaat dan zit je er naast. Wij hebben pas problemen. Wij mogen niet meer roken in de kroeg. Als we willen roken moeten we een paar minuten buiten gaan staan. Honger, ziekte, oorlog en armoede zijn natuurlijk best vervelend, maar buiten staan met een sigaret, dat wens je je ergste vijand nog niet toe.

Het valt ook niet mee hoor. Ben je net aan je derde halve liter bier begonnen en krijg je ineens de onweerstaanbare aandrang om een sigaret op te steken. Je weet wel, zo'n stuk papier gevuld met gedroogde bladeren. Je steekt de punt in de fik en dan ga je eraan zuigen zodat je rook in je lijf krijgt. In je puberjaren is zoiets stoer. Als je wat ouder wordt is roken vooral gezellig. In beide gevallen heb ik geprobeerd om het me uit te laten leggen. Helaas, er was niemand die het echt goed kon beargumenteren. Papier, gedroogde blaadjes, vuur, rook, inademen, stoer, gezellig.

1 juli 2008 is het rookverbod in de kroeg ingevoerd. Horecaondernemers en rokende kroeggangers roepen sindsdien om het hardst dat dit het toppunt van betutteling is. Rokers en niet-rokers komen daar onderling toch wel uit? In sommige gevallen kan dat inderdaad. Bij mij thuis maak ik er geen probleem van als iemand een peuk opsteekt. Dat is dan mijn beslissing, ik zit dan even in de rook en dat vind ik niet erg. Maar ik kan me ook voorstellen dat iemand daar anders over denkt. Roken is namelijk kankerverwekkend, zowel voor de roker zelf als degenen die de tweedehands rook inademen. Kanker is niet leuk, je kunt er dood aan gaan. En dood is niet bevorderlijk voor de gezondheid. Maar nu is er dus een groot probleem ontstaan. De kroegrokers en horecaondernemers zijn boos. Hoe haalt de regering het in Godsnaam in z'n hoofd om een rookverbod in te voeren? Inderdaad betutteling in optima forma!

Ikzelf heb de hardnekkige gewoonte om in de kroeg halve literglazen vol te schijten met donkerbruine diarree. Kan ik niks aan doen, het is een verslaving. Op m'n vijftiende ben ik ermee begonnen. Al m'n vrienden deden het. Eerst vond ik het niet echt lekker en deed ik vooral mee om erbij te horen. Later kon ik niet meer zonder. Erg gezellig, na het eten even een glaasje volschijten, na de seks een stevige stroom diarree in een anders glas mikken, heerlijk. Ik heb wel geprobeerd om er vanaf te komen, maar als je collega's na de lunch met z'n allen even naar buiten gaan om in een bierpul te poepen is het moeilijk nee zeggen. Tegenwoordig mag het niet meer. Mensen drinken uit het volgescheten glas en worden er ziek van. Wat een gezeur, ik mag toch kakken waar ik wil? Als je geen slingerschijt in je bier wil dan ga je maar niet naar de kroeg. Thuis weet je zeker dat er geen bruine trui in je biertje valt, dus dan blijf je daar toch?

Niet zo lang geleden was ik in Dublin waar ook een rookverbod in de kroeg van kracht is. Geen onvertogen woord is erover gevallen. Pubs zaten en zitten er ook op doordeweekse dagen vol met gezellig drinkende Ieren. Er stonden nauwelijks tot geen mensen buiten te roken, ik heb zelfs geen terrasverwarmer gezien. Hoe dat komt? De kroeg is gezellig, de muziek goed, het barpersoneel vriendelijk, de toiletten zijn schoon en de drank betaalbaar. Wellicht een tip voor de horeca in Nederland. Besteed wat meer aandacht aan de aankleding, muziek, prijs en klantvriendelijkheid en je kroeg komt wel weer vol.

En voor de rokers geldt: stop alsjeblieft met zeiken. Als je grootste probleem is dat je af en toe een paar minuutjes naar buiten moet om een kankerverwekkende stinkstok op te mogen steken dan heb je nog niet zo'n beroerd leven. Accepteer dat er een hele kleine verandering in je leven is en besteed voor de rest godverdomme je tijd een keer aan belangrijke zaken.

6 opmerkingen:

Mike zei

Amen, Johan! Nicely put.

Paul S. zei

Ik zie roken als een probleem dat zichzelf uiteindelijk wel oplost.

Mennomail zei

Leuk verwoord, maar niet meer dan één kant van de probleem. Ik bijvoorbeeld vind jóu de zeikert in deze. Ik snap de horeca wel. Sorry. Tuurlijk gaan die op hun achterste poten staan nu er niet meer gerookt mag worden in de kroeg en er duidelijk leegloop en inkomstenvermindering is. Persoonlijk vind ik het rete-irritant als ik, als niet-roker, met mensen in een kroeg ben en de helft constant naar buiten moet om te roken. Zit ik weer alleen. Dus ja, dan ga ik wel mee naar buiten. Maar liever: steek die peuk binnen op, zeg! Come on.

Vertrutting, sja. Geef het een naam. Maar wat een lef om heel Nederland te verbieden te roken in een drinklokaal. Wat is de volgende stap? In de buitenlucht roken? Zoals die belachelijke rookpaal op elk perron?

En je vergelijking met één (1) kroeg in Ierland is niet heel sterk. Wat weet je van de commotie die daar al dan niet gaande is? En waren echt al deze mensen "gezellig"? Yeah right.

Je ziet het al, dit kan eindeloos doorgaan, deze discussie. En ik kan nu ook afsluiten met: niet-rokers: stop alsjeblieft met zeiken.

Anoniem zei

Menno, voor alle duidelijkheid, ik heb en had geen bezwaar tegen een rook en/of rokers. Maar ik leef me ook in in mensen die het wel vervelend vinden. Waarom ziet de roker zich als norm? Omdat hij dat altijd geweest is. Nu niet meer, learn to live with it, het verbod zal niet teruggedraaid worden. En het verschil tussen Ierland en Nederland is dat wij een cultuur van zeuren, zeiken en klagen hebben en de Ieren een cultuur van in de kroeg hangen. Dus na 1 juli is de Nederlander (zowel de tegen- als de voorstander van het verbod) gaan zeiken en is de Ier zonder al teveel te klagen de kroeg in gegaan. Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar het laatste.

Paul S. zei

Ik zeg: rokers hebben jaren lang mazzel gehad en nu zijn de niet-rokers aan de beurt. En dat je van roken kanker krijgt is toch een fabeltje?

Mike zei

Om Johan even bij te vallen: toen ik vorig jaar in Schotland was, reageerden de mensen daar ook positief op het feit dat je nergens in de horeca mocht roken. Eigenaren waren er blij mee en klanten zeurden er zichtbaar niet over.

Goed, het is ook maar een steekproef, maar ik ben het met Johan eens dat er te veel gezeurd wordt in Nederland over dit onderwerp. De rokers moeten eieren voor hun geld kiezen. En anders blijven zij maar thuis, zoals er jaren tegen de niet-rokers is verteld als ze het hadden over hoe vervelend het is om altijd in andermans rook te moeten zitten wanneer ze uitgingen.